در نشست «یک روز یک تجربه» جشنواره عمار مطرح شد؛

کاش یک آوینی برای حمایت از مستندسازان وجود داشت/ شبهات جنگ سوریه برای جامعه پاسخ داده نشده است 

محسن اردستانی با اشاره به کم کاری‌های مستندسازی در جریان مقاومت منطقه گفت: هنوز جنگ سوریه تمام نشده اما شبهات جنگ سوریه توسط مستندسازان رفع و پاسخ داده نشده است.
کد خبر: ۲۷۲۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۷ - 29December 2017

کاش یک آوینی برای حمایت از مستندسازان وجود داشت/ شبهات جنگ سوریه برای جامعه پاسخ داده نشده است به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست «یک روز یک تجربه» تجربه نگاری مستندسازی جبهه مقاومت اسلامی عصر امروز جمعه، با حضور «محسن اردستانی» و «حمید عبدالله زاد» از مستندسازان جریان مقاومت در جشنواره عمار برگزار شد.

«محسن اردستانی» مستندساز جبهه مقاومت در این نشست اظهار داشت: موضوعات مهمی در جبهه مقاومت وجود دارند که ساخته نمی شوند. این در حالی است که مستندهای غیر ضروری زیادی در این عرصه طی چند مدت گذشته ساخته شده است. 

وی افزود: مستند باید حرف های زمین مانده را پوشش دهد و به شبهات برجا مانده بپردازد. هنوز جنگ سوریه تمام نشده اما شبهات جنگ سوریه توسط مستندسازان رفع و پاسخ داده نشده است.

این مستندساز ادامه داد: ما در دفاع مقدس ۳۰۰ هزار شهید تقدیم کردیم و هنوز چند روزی از اتمام آن نگذشته بود که برخی ها شبهاتی را مطرح کردند. این اتفاق درباره جنگ سوریه نیز در حال تکرار است.

اردستانی با تاکید بر اینکه باید برای مستندسازی بحران باید برنامه ریزی وجود داشته باشد، گفت: فضای مستندسازی در سوریه با عراق فرق دارد. در مستندسازی بحران موقعیت های جنگی بر تولید مستند تاثیر می گذارد و فرم یک مستند در جریان تولید فرق پیدا می کنند.

وی درباره تعداد نفرات تیم مستندسازان بیان کرد: در فضای حرفه ای یک تیم مستندسازی باید ۵ نفر باشد اما در مستندسازی بحران یک نفر کار را تولید می کند.  برای مستندسازی در کشورهای مختلف بهتر است با نیروهای بومی آن منطقه ارتباط برقرار کرد چون نیروهای درونی آن کشور موجب تداوم ارتباط با نیروهای مردمی برای ادامه کار باشند.

این مستندساز اظهار داشت: ما امروز برای مطرح کردن حرف جمهوری اسلامی ایران در مستندهایمان باید برخی قوانین را دور بزنیم. کاش یک و آوینی وجود داشت تا مستندهای ما را حمایت کند.

اردستانی بیان کرد: امروز اسمی از لشکر فاطمیون، زینبیون و حیدریون در تلویزیون وجود ندارد. این در صورتی است که بسیاری از پیروزی های منطقه مدیون این نیروهاست. جنگ برای ما سوژه نیست بلکه وظیفه داریم برخی از سوژه ها و تلخی های جنگ را بازتاب دهیم.

وی عنوان کرد: هنوز اطلاعات درستی از جنگ سوریه به ما مخابره نمی شود. پس پیروزی جبهه مقاومت در میدان اصلی حلب پرچم روسیه نصب شد، روسی ها بعد از ورود به سوریه اعلام کردند باید زبان روسی در سوریه تدریس و مکالمه شود. این در حالی است که ما در عرصه فرهنگی کاری انجام نداده ایم. 

«حمید عبدالله زاده» در ادامه این نشست گفت: اولین چیزی که برای مستندسازان جذاب است مستندسازی بحران است اما توجه به مخاطب و حرف فیلم مستند دارای اهمیت است.

وی افزود: یعنی اول بدانیم مخاطب چه کسی است و چه طرز فکری دارد و ما می خواهیم چه حرف جدیدی به او بگوییم. سپس به دنبال سوژه برویم. در جریان اتفاقات این سال های سوریه برخی ها به رزمندگان ایرانی مزدور می گفتند اما با ساخت چندین مستند فضا باز شد و مسئله تبیین شد.

این مستندساز ادامه داد: مستندساز همیشه باید مطالعه داشته باشد و یک قدم جلوتر از  جامعه باشد و به رفع شبهات بپردازد. بحران در روند مستندسازی تاثیر می گذارد. گاهی اوقات برای مستندسازی در بحران هماهنگی ها موجب کندی کار می شود و جلوی پیشرفت ساخت مستند گرفته می شود.

عبدالله زاده تاکید کرد: تسلط بر زبان عربی برای هماهنگی کارهای مستندسازی در کشورهای جبهه مقاومت مهم و ضروری است. اکثر اوقات در مستندهای جنگی بحران هایی به وجود می آید که غیر قابل پیش بینی است.

وی عنوان کرد: من قبل از مستندسازی نوع فرم کار را انتخاب نمی کنم بلکه وقتی تصویربرداری شروع می‌شود کم کم به فرم مستند فکر می‌کنم.

انتهای پیام/۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها